Presentatie Actueel Denken en Leven

Download fulltext
Presentatie_Vandenbroucke_Antwerpen_BE_NL_25.3.2019-1

Sociaal beleid in België en Nederland: wat kunnen we van elkaar leren? Actueel Denken Leven Antwerpen 25 maart 2019 Frank Vandenbroucke Universiteitshoogleraar UvA Zijn de speelbal wereldwijde krachten? • Globalisering Europa… Nederland – Geen spectaculaire toename ongelijkheid Blijvende verschillen Het poldermodel als voorbeeld het aanpassingsvermogen kleine staten Zowel gemeenschappelijke tendensen zijn interessant: ‘constructieve jaloezie’… … Europees perspectief Let op met momentopnames: Nederlandse economie kent sterkere cyclische schommelingen 90 100 110 120 130 140 150 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 BBP/capita volume = Armoede ‘materiële deprivatie’ Negatief minstens 3 van… 1 tijdig betalingen verrichten 2 één week vakantie per jaar nemen om twee dagen vlees of vis eten 4 onverwachte uitgaven doen 5 een telefoon aanschaffen 6 kleurentelevisie 7 wasmachine 8 wagen 9 woning degelijk verwarmen Gemiddelde percentages opgemeten SILC (observaties 2005-2016) <18 18-64 65+ Totaal 15 12 relatieve inkomensongelijkheid ‘onderaan’ <60 60+ Totale bevolking (Obs ) 13 20 14 11 10 Aandeel besteedbaar huishoudinkomen (gestandaardiseerd) < 60% mediaan NL-BE: betere pensioenen maar evenveel debat NL: combinatie basispensioen (omslagstelsel) uitgebreide tweede pijler (fondsen) BE: klemtoon 1ste stelsels (omslagstelsels) Aanvullende zeer gevoelig aan rente (kortingen) Basispensioen: pensioenleeftijd stijgt snel zonder uitzondering basis lengte loopbaan (2030: 68 jaar; 2070: 72 jaar) => hooggeschoolden sneller stoppen dan laaggeschoolden NL & nood billijke verdeling loopbaan/pensioentijd flexibiliteit andere spreiding werk over gezinnen kinderen 0% 10% 20% 30% 40% 50% Zeer hoog Hoog Middelmatig Laag laag Werkzaamheid volwassenen huishouden (obs 2015) EU27 BelgiË Woonplaats Scholing Afkomst Leeftijd armoede 70% Armoederisico BE 2004-06 2011-14 Bijstand (1) 0 40 60 80 160 Grafiek 6: Alleenstaande 2001-2015 Netto bij bijstand % armoedegrens minimumloon Armoedegrens 7: Koppel (2) 8: 2001- 9: koppel werk: tendens succes poldermodel… Werkgelegenheidscreatie door Loonmatiging Omvangrijk segment lage lonen Flexibiliteit Pooling risico’s Logica dit model limieten Keune et al : is ernstige vernieuwing toe In welke leeftijdsgroepen zit job-succes? De rol ‘tijdelijk’ laaggeschoolden… Werkenden even groot zou (Indien 15-74 omvangrijk NL) SCHOLING LAAG MIDDEL HOOG 15-19 23 402 27 124 20-24 52 234 457 118 142 25-29 96 833 886 398 422 30-34 102 98 322 323 454 418 35-39 111 112 350 461 395 40-44 144 363 374 440 371 45-49 161 185 404 476 397 386 50-54 206 224 375 442 373 337 55-59 208 277 345 279 289 60-64 69 78 212 117 176 65-69 36 48 70-74 18 SOM WERKENDEN 1144 1797 3277 4024 3066 3004 BEVOLKING 12768 Lessen voor Hoogte uitkeringen Decentralisering sociaal Minimumlonen flexibiliteit: houdbare middenweg mogelijk? Studentenarbeid? trade-off? samenleving vergelijking meer ‘macro- onzekerheid’ (economische cyclus sterker) individuele onzekerheid arbeidsmarkt gekoppeld jobs/huishoudens Zou er trade-off tussen: financiële bescherming zwakste groep (NL > BE) zekerheid (BE ? Of deze overwinnen? Een nieuwe wending Europese beleidsdebat Loonbeheersing behoud loonaandeel stabiliteit Belang werkloosheidsuitkeringen schokdempers schokdemper Eurozone? Rapport Adviesraad Internationale Vraagstukken juli bruggenbouwers verdedigers? Dank u F welvaartsstaten Europa Vierendertigste Pacificatielezing Breda november DOI: 13140/RG 14550 34888 (http://pacificatielezingen org/lezing-2017/) G Tegenbos The Welfare State the Netherlands and Belgium A story Identical Challenges Different Structures Instruments… Jealousy Yearbook Low Countries Belgische blik AOW-debat S&D jg 75 nr 2018 pp 34-44 A-C Guio ZOOM! deprivatie Koning Boudewijnstichting https://www kbs-frb be/nl/Activities/Publications/2018/20181213AJ ‘2017: a turning point development EU’s social dimension?’ In: Margriet Drent Martin Holderied Adriaan Schout Hussein Kassim Rem Korteweg Yuri Loon Michiel Luining Jasper Lukkezen Fransje Molenaar Christian Schwieter Wouter Zweers Clingendael Union 2018: towards better European integration Institute International Relations Hague January 85-90 Alle publicaties: www frankvandenbroucke uva nl

Lezing Vlaamse Club

Download fulltext
2019-03-18_Brussel_VlCl_ESU_EURS_Vandenbroucke

Grensoverschrijdende solidariteit in Europa: is ze nodig? haalbaar? Frank Vandenbroucke Universiteit van Amsterdam Brussel Vlaamse Club 18 maart 2019 Europese integratie en sterke nationale welvaartsstaten: een tragisch dilemma? • De founding fathers geloofden opwaartse convergentie – Economisch beleid: Europees Sociaal nationaal Coördinatie sociale zekerheidsrechten: non-discriminatie Deze optimistische hypothese klopt niet meer sinds het midden de jaren 2000: groeiende ongelijkheid binnen tussen lidstaten Oorzaken? Een Verlies aan beleidsvermogen: constructiefouten muntunie Ohlin-rapport 1956 Minimumlonen netto-koopkracht minimumloner met partner twee kinderen 0 5000 10000 15000 20000 25000 30000 35000 40000 45000 LU IE AT FI UK DE FR NL DK BE IT SI EL CZ ES SK EE PL HU LT PT LV RO BG Net disposable income with 2 children Gross wage Bron: CSB/MIPI Groeiende armoede rijke reeds voor crisis: – minder herverdeling precaire jobs wijziging gezinssamenstelling migratie EU28: openheid  samenhang? Leidt tot bijstandstoerisme? Druk op onderkant arbeidsmarkt? Migratie EU & buiten Samenhang (doorgeschoten) flexibilisering regelgeving (detachering) Evenwicht mogelijk: fair mobility detacheringsrichtlijn Minimumlonen: volledige dekking helderheid zonder schokdempers EMU: stabiliteit soevereiniteit Muntunies centraliseren risico’s oog stabiliteit: Spreiding (pooling) Gunstige externe effecten (vaccinatie) EMU als ‘verzekeringsunie’: Goede werkloosheidsverzekering ieders belang Herverzekering werkloosheidsverzekering? Paradox: VSA consolideren zwakke solidariteitsmechanismen staten federale niveau; lukt er om te ondersteunen niveau Externe Politieke puzzel van: Bindende afspraken Wantrouwen Obsessie moral hazard (misbruik) die ons verhindert pakken Is draagvlak grensoverschrijdende EU? Peiling bij 19 500 Europeanen 13 landen; uitgangspunten: 1) lidstaat ontvangt steun wanneer geconfronteerd wordt aanzienlijke stijging werkloosheid 2) gebruikt werkloosheidsuitkeringen subsidiëren 3) gemeenschappelijk minimumniveau (een bodem) alle Varianten: 1)Generositeit (3 varianten) 2)Vorming opleiding werklozen (2 3)Herverdeling landen 4)Belastingen 5)Uitvoering 6)Inspanningen werk zoeken 9 324 formules 10 gemiddelde reeks denkeeldige ‘stemmingen’ door onze respondenten m b t zien krijgen: = sterk tegen beetje noch 1 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Gemiddelde mensen krijgen 11 70% 80% 90% Formule 3 4 Voorspeld percentage voorstanders Steun haalbare (13 landen) Voorstanders verhouding voor- tegenstanders (‘neutralen’ meegeteld) hele groep Laag minimum (40% laatste loon) geen bijkomende belastingen Hoog (70% omhoog 5% inkomen iedereen land (alleen rijkere inwoners betalen extra belasting) (belasting alleen rijken) Alle ontwerpen: moeten onderwijs aanbieden uitvoering zelf passende baan aanvaarden of verliezen uitkering 12 Belgische Nederlandse Conclusies uit opinieonderzoek Fundamentele oppositie risicodeling beperkt klein segment bevolking concrete modaliteiten zijn belangrijk: geven over algemeen voorkeur genereus vereisen dat deelnemende onderwijs- opleidingskansen leiden belastingverhoging voorwaarden koppelen werkloosheidsuitkering Genereuze kunnen vinden meerderheid we onderzochten zelfs indien voorstel zou verhoging In sommige moet eventuele belasting (indien zijn) gepaard gaan naar armere opdat voldoende verwerven meeste groter gedecentraliseerd wordt: men opteert best herverzekering uitkeringsstelsels ondersteunt budgettaire transfers Discussie beleidsmakers bezig houdt nl vraag hoeveel ruimte mag structurele middelen lijkt belangrijk Andere kwesties zoals hoe activering uitkeringen gekoppeld worden leggen gewicht schaal grote publiek 14 Markeerde 2017 keerpunt beleid? basisconsensus model noodzakelijk Pijler Sociale Rechten (Göteborg 17 2017) Kwaliteit Belang gecoördineerd collectief sociaal overleg … Referenties beleid muntunie: puzzels paradoxen perspectieven Belgisch Tijdschrift Zekerheid 58 (1/2016) pp 5-35 http://www frankvandenbroucke uva nl/sociaal-beleid-in-een-muntunie-puzzels-paradoxen-en-perspectieven-3/ Coene Armoedebestrijding Unie in: Raeymaeckers Hubeau Goedemé Remmen Van Haarlem (red ) Armoede uitsluiting Jaarboek 2018 Leuven/Den Haag: Acco 75-104 https://www uantwerpen be/images/uantwerpen/container34686/files/Jaarboek%20Armoede%20en%20Sociale%20Uitsluiting%202018_binnenwerk_WEB_16-11-2018 pdf Burgoon Kuhn Nicoli Sacchi der Duin Hegewald stijgt: invloed alternatieve beleidsontwerpen houding burgers ten aanzien europese inzake AISSR Policy Report http://aissr nl/content/news/2018/12/eurs html?origin=%2ByxIdW4bRwCjN8rZP%2BdJdA Er S&D Jg 76 Nr Februari 34-42 wbs nl/publicaties/er-draagvlak-voor-europese-solidariteit www

European unemployment insurance: what citizens really think

Download fulltext
t334

The European Commission has argued repeatedly that the European Monetary Union has to be completed by automatic fiscal stabilisers. To achieve this, one of the options would be the re-insurance of national unemployment benefit schemes at the Eurozone level. Are EU citizens ready to share the risk of unemployment crises? To shed light on that question, we conducted a survey in 13 Member States. Our survey takes the large diversity of EU-level risk-sharing policies that have been proposed as much as possible into account and translates it to citizens of all straits of the population in an understandable way. The core idea in all the policy variants we tested is that a new European policy would support unemployment benefits in countries that are in need, due to a significant increase in unemployment. Our results show that the specific design of policies, aiming at particular modes of risk sharing, matters for public support among citizens. The most important conclusion is that fundamental opposition to such risk sharing at the EU level is confined to a relatively small segment of the population. Rather than insurmountable polarization, we observe room for constructive democratic deliberation

Une assurance chômage européenne : ce qu’en pensent vraiment les citoyens

Download fulltext
t333

La Commission européenne a affirmé de façon répétée que l’Union économique et monétaire (UEM) devait s’équiper d’un mécanisme de stabilisation. Pour ce faire, une des options est de réassurer les régimes d’assurance-chômage nationaux au niveau de la zone euro. Est-ce que les citoyens de l’UE sont disposés à partager les risques des crises de chômage ? Afin d’apporter des éléments de réponse à cette question, nous avons mené une enquête dans 13 États membres, y compris la France. Cette enquête tient autant que possible compte de la diversité de formules proposées; son but était de les traduire en des termes compréhensibles aux citoyens issus de toutes les couches de la population. Le principe commun à toutes les formules testées est que cette politique européenne viendrait en soutien des indemnités de chômage dans des pays qui sont dans le besoin en raison d’une forte hausse de leur taux de chômage. Nos résultats ont révélé que les modalités concrètes des formules proposées, visant à différents modes de partage des risques, avaient une influence significative sur l’adhésion des citoyens. La conclusion la plus importante est que l’opposition fondamentale au partage de risques est limitée à un segment assez réduit de la population. Nous observons une marge de discussion constructive et démocratique, plutôt qu’une polarisation insurmontable de la population.

Straffere wet loont niet

Download fulltext
t332

In Belgische vakbonden staakten op 13 februari 2019 tegen een wijziging in een wet van 1996 die de ontwikkeling van de Belgische lonen bewaakt, met het oog op de competitiviteit. Het wijzigen van deze wet was een vergissing. In een muntunie is het bewaken van de loonontwikkeling belangrijk. De vraag is of je deze bewaking baseert op ‘spelregels’ en of je wenst dat vakbonden en werkgevers zich daar mee de eigenaar van voelen

Presentatie Notre Europe Institut Jacques Delors – Maison de l’Europe

Download fulltext
2019-01-21_EURSDelors_FR_fin

Partage européen des risques de chômage (EURS) : l’impact modalités concrètes sur l’adhésion citoyens Frank Vandenbroucke Brian Burgoon Theresa Kuhn Francesco Nicoli Stefano Sacchi (INAPP) David van der Duin Sven Hegewald Notre Europe Institut Jacques Delors – Maison l’Europe 21 Janvier 2019 Paris 1 Introduction • Pourquoi mener une enquête le soutien public que recevrait un système partage liés au ? méthodologie expérimentale intégrant analyse conjointe Des points fixes éléments variables 2 Les « » toutes les formules présentées à nos participants étaient suivants 1) La distribution d’une aide européenne État membre est déclenchée par augmentation significative du taux dans cet ; ne prévoit pas versement continu chaque 2) L’aide limitée d’indemnités elle sert subventionner systèmes d’assurance-chômage nationaux 3) Le régime établit seuil uniforme commun pour indemnités tous pays répondants informés États membres libres d’octroyer allocations supérieures mais leurs propres frais 3 ont dû se prononcer en matière générosité (3 variantes) formation et éducation (2 redistribution entre 4) taxation 5) administration 6) efforts recherche d’emploi = 324 diapositive suivante montre écran comme vu => 4 5 IPSOS Screen shot 6 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Soutien moyen confondues série ‘votes’ (imaginaires) qu’ils/elles vues: 0 tout fait contre plutôt ni 7 8 9 Formule LA PLUS POPULAIRE (mais cohérente) MOINS SEUIL BAS ÉLEVÉ & AUCUNE REDISTRIBUTION NATIONALE ET ENTRE PAYS 70% 80% 90% sélectionnées confondus Parts favorables ‘neutres’ exclus comptant 10 Vote faveur présumée cohérentes France Part sans compter Conclusions L’opposition fondamentale l’EURS segment assez réduit la population sont sensibles modèle d’EURS bien cette sensibilité varie d’un l’autre préfèrent généralement modèles qui prévoient plus généreuse exigent offrent possibilités d’éducation chômeurs n’impliquent d’augmentation taxes requièrent bénéficiaires d’allocations qu’ils remplissent certaines conditions minimales (par ex accepter offre adéquate) généreuses peuvent rassembler majorité sein sondés même si elles impliquent hausse d’impôt; certains l’échelle nationale charge fiscale éventuelle (le cas échéant) riches pauvres condition nécessaire obtenir approbation suffisante plupart l’assentiment marqué mise œuvre décentralisée; l’adhésion augmente aussitôt va pair avec politiques d’investissement social combinent manière efficace mesures d’activation concernant débat anime régulièrement décideurs — savoir degré tolérance devrait être appliqué celui-ci semble moins influencer choix 11 Rapport complet synthèse français: http://aissr uva nl/news 13 14

Hoog niveau of eerlijke verdeling?, Over.werk.

Download fulltext
Hoog_niveau_eerlijke_verdeling_overwerk_2007_1_08

Open debat Hoog niveau of eerlijke verdeling? Vandenbroucke F 2007 verdeling Slim investeren en hervormen kan er ‘én-én’ van maken 1 Zijn hoog onverzoenbaar (geworden)? In wat volgt zal ik bepleiten dat zowel in de beschermingsagenda als investeringsagenda egalitaire doelstellingen verzoenbaar zijn met het bereiken een nu gaat om welvaart sociale bescherming kwaliteit onderwijs Om knipoog naar beroemde essay Arthur M Okun (1975) te zeggen over ‘big trade-off’ tussen ‘equality’ ‘efficiency’: onze samenlevingen staan niet voor onvermijdelijke tradeoff’ uitmuntendheid gelijkheid ‘Kansen op middelmatigheid’ – pensioenen eigenlijk geen gelijke kansen economentaal stellen: mogelijk dan middelmatig Pareto-optimaal Let wel eender welke versie egalitarisme is Verantwoordelijkheidsgevoelig prestatie: doorgedreven beleid waarbij mensen krijgen maar ook verantwoordelijkheid hebben ze nemen Niet meedogenloze wijze: mededogen speelt noodzakelijke temperende rol verantwoordelijkheidsgevoelig Belangrijk echter verstandige overheden kunnen slagen reële creëren hoogstaand opleiding Het toekomstige stelsel werk scholing inkomen heeft tot doel ondersteund door samenleving zelf meer dragen inrichting eigen leven arbeid (samenwerking binnen de) onderneming (cohesie Naast zorg maatschappelijk verantwoorde inkomensbescherming dient maximale mogelijkheden bieden volwaardige maatschappelijke participatie via en/of (werkzekerheid) Ik wil sterk nadruk leggen ‘kunnen dragen’ reëel ‘kunnen’ moet Anders boodschap eerlijk overkomen ‘En-én’ deze optimistische illustreren drie reeksen kruisdiagrammen 68 OVER WERK Tijdschrift Steunpunt WSE / Uitgeverij Acco 1/2007 recente verleden heb me uitdrukkelijk verzet tegen idee welvaartsstaat toekomst investeringsstaat zou worden waarin menselijk kapitaal nood aan name uitkeringen (de ‘social investment state’): die veroudert hoogstaande erg belangrijk wordt geacht (en verzorging) belangrijker zelfs vroeger Maar misschien toenemende mate verschil vroegere opvattingen duurzaam adequaat zonder weerbaarheid Beide dimensies noodzakelijk meteen grote sprong maak functies instituties Mijn brengen arbeidsmarkt inkomensverdeling onderwijsprestaties beeld Een ‘trade-off’ armoede? eerste kruisdiagram (figuur 1) positioneert EU-25 samen VSA Canada Australië klassieke werkzaamheidsindicator combinatie indicator armoede (het aandeel bevolking minder 60% mediaan equivalent na transfers) Als je prestaties kijkt blijkt correlatie hoogte werkzaamheidsgraad graad Er alleszins sprake De landen kwadrant rechtsboven scoren beide indicatoren goed: zij vergelijking gemiddelde prestatie Europese lidstaten èn hoge weinig Hier vinden we noordelijke Nederland België presteert eerder qua slecht werkzaamheid dekt bovendien twee zeer verschillende realiteiten Qua scoort Vlaanderen iets slechter beter gemiddelde; werkzaamheidgraad komt overeen Wallonië significant hoger reuzengroot probleem Van zich bevinden men veronderstellen gemakkelijker wel- 69 Figuur Werkzaamheidsgraad (in personen) Bemerking: Armoedegraad transfers Bron: OESO (2005) EUROSTAT vaart combineren wie zwak staat Daarbij belangrijke voetnoot geplaatst drukt uit personen Daarvoor argumenten: vraag stelt participeren reken best economische draagvlak duurzame arbeidsdeelname bekijken voltijdse equivalenten Drukt dit verschuift bijvoorbeeld rechtsonder Dat natuurlijk ten opzichte andere West-Europese deeltijdarbeid totale werkgelegenheid zulke situatie vergroten arbeidsparticipatie uren grotere deeltijdbanen vergrijzingslast vangen Ook bij armoedecijfers We zien armoederisico ouderen afzonderlijk véél groter licht vergrijzing goed uitgangspunt betekent immers komende Belgische regeringen alleen budgettaire middelen zullen moeten vrijmaken kost bereiden bestaande consolideren verbeteren 70 2 Resultaten wetenschappen spreiding resultaten PISA 2003 (OESO) onderwijs? inzake ervan geïllustreerd hier voorbeeld gelijkaardige optekenen wiskunde leesvaardigheid verticale as volgend 2) brengt PISA-toetsen reeks Op horizontale meten elk land leerlingen percentiel 25 75 maatstaf kruising assen geeft rekenkundig weer landen- regiocijfers respectievelijk Bij berekening regio’s verschillend bevolkingsaantal gewicht gelijkgeschakeld Daarom breng ‘OESO-totaal’ globale berekend basis individuele alle testen deelgenomen Merk Scandinavië gegevens Lage Landen echt genoemd Finland doet algemeen geldt Zweden Noorwegen Denemarken Verenigde Staten vormen zéker mag onderlijnd vermits debatten vaak vanuit gaan ons weg wijzen kenniseconomie Vooraleer mijn derde kom ga eerst vragen luidt volgt: erin overwinnen (afgemeten hun vijftienjarigen) gewapend (hoge lage armoede) vice versa? lijkt aantrekkelijke stelling ziet antwoord empirisch evident enkele indicaties (met positie VS) tegenvoorbeelden tweede zouden ‘tradeoffs’ dus uitdagingen globalisering landen? Zouden blijven adequate verzorgen verzekeren? redenen positief hoe zaak steeds armoede-werkdiagram onderwijsdiagram los ene korte termijn faciliteert mobiliteit flexibiliteit werkzaamheid? volgende 3) onderzoekt bestaat (gemeten hand anciënniteit werknemers waarvan weten hij samenhangt arbeidsmarkt) tegenstelling denken vijanden Integendeel: zover relatie geduid werknemer pleidooi bedreigend gebrek zekerheid gepaard wegcijferen laat proberen ‘op leuken’ perspectief systeem positieve conclusie leidt wereld snel verandert hangt onmiskenbaar noodzaak voldoende jobs willen inzet is: inspanning daarmee sa- 71 menhangt zoveel haalbaar draagbaar aanvaardbaar overigens modellen beeld: sociaaldemocratische Noord-Europa enerzijds Angelsaksische Ierland Verenigd Koninkrijk anderzijds (zie Muffels Luijkx 2004) Stand zaken België? bevindt duidelijk zorgen beloop laten dreigen langere terecht komen motto past liberale realiteit verzwakte overheid machte rechtvaardigheid garanderen Zeer geleidelijk risico vandaag vlak (Cantillon 2005) evolutie werkloosheidscijfers achterstand aanzien ontwikkeling EU ingelopen herbergt (Brussel Wallonië) waar werkloosheid losgekoppeld werkloosheidsontwikkeling rest Europa Deze vaststelling leiden Vlaamse zelfgenoegzaamheid kampen ondanks feit uitsteekt boven krappe mobiliseren beschikbaar talent al uitdaging Willen Okuns open hervormingen veranderingsgezindheid evenwel gediend slingerbewegingen hardvochtig 72 3 Gemiddelde Hoge Raad Werkgelegenheid Verslag 2006 discours sussende verhalen ontkennen Hervormingen onderwijs: voortdurend verstandig vernieuwen kern verzorgingsstaat ‘Verheffen’ inderdaad wezenlijke kerntaak moderne politiek Sociale promotie nog essentie sociaal gezichtspunt gaat: opwaartse generaties heen doorwerkt Progressieve lijken laatste decennia enigszins teleurgesteld verheffingsmogelijkheden weerklank sociologische studies reproductie ongelijkheid vooropstellen Zij ongelijk: blijvende argument verheffing gezorgd correctie zwakken degelijk gegroeid Die verdwenen integendeel misvatting onherroepelijk wereldwijde (neerwaartse) nivellering Globalisering maakt differentiatie Hoe moeilijk buitenlandse ‘over planten’ specifiek Finse toont onderwijspolitiek juist ruimte scheppen nieuwe combinaties modernisering welvaartsgroei voorbereiden opgeven Integendeel ambities versterkt allen waarborgen oude verheffingsideaal zo centraal staat: talenten geven sterken zorgt kritische omgeving Foute beleidskeuzes sorteren sneller negatieve effecten zin elkaar leren vergelijken nagenoeg dezelfde sociaaleconomische culturele levert inzichten effectiviteit gevoerde Zo comparatieve onderzoeksgegevens Unie anderen spitsen toe Performantie cijfers mogen geloven investeert termen relatief overheveling onderwijsbevoegdheid Gemeenschap mede tijdens jaren negentig voorwerp was besparingsoefeningen federale moest organiseren Dit typisch institutionele gegeven Nederlandse hele publieke sector onderworpen werd bezuinigingsoperaties Nu landsgrenzen altijd riskant Bovendien centen weliswaar essentiële randvoorwaarde veel scoorden beiden PISA2003-resultaten; één opzicht noordse top Toch slechte raadgever Juist kritisch belang welk gevoerd ‘Rust onderwijs’ juiste leidraad tekorten verheffingsfuncties onaanvaardbaar groot vereisen bedachtzaam krachtdadig beleid: ‘voortdurend vernieuwen’ belangrijkste goede algemene daarenboven eens gedetermineerd woorden fundamenteel Mis- 73 schien fundamenteler: aanvaarden soms mislukking realiseren wellicht deel uitstekend plaats iedereen Dé kloof dichten scholen presteren pakken nodig niveaus: macrobeleid onderwijsstructuren karakteristieken leerwegen mesoniveau lerarenteams Sommige structuurhervormingen effectief wanneer tegelijk beleidskracht versterken (bijvoorbeeld waardering directies leraren aanspreken schoolgebonden taken opdracht samenwerking stimuleren evaluatie operationeel enzovoort) Nood microbeleid gemaakt centrale examens meetinstrument zoals CITO-toetsen Scholen plicht eindtermen gros responsabilisering voordelen vergt krachtige feedbackmechanismen geregeld spiegel kijken zichzelf evolueren ranking quasi markt vrijheid schoolkeuze kent verdere segregatie ontwikkelen specifieke mogelijke schoolbeleid voeren Evaluatie feedback informatierijke ander cruciaal thema lerarenrecrutering -opleiding Onlangs OESO-seminarie gesteld Zweedse onderwijssysteem verschilt zoektocht verklaringen Slechts opvallend kon weerhouden worden: hogere eisen lerarenkorps Door huidige inspanningen lerarenopleiding af stemmen noden lerarenberoep inhoudelijk recrutering kwalitatief verstevigen Samen verloning zeker laagste categorieën voorwaarden aantrekkelijk houden eigenschappen onderwijssystemen thema’s terug: richting aangeeft toch autonomie gunt; doelen stellen ambitieus najagen; daarbij aspiraties houden; ondersteunt professionalisering Verwijzend concepten Isaiah Berlin (1958) samenvatten: vorm (“blijf erf!”) bekwaamheid realiseren) facet versterking vroegschoolse educatie kleuteronderwijs kleuters (reeds vanaf leeftijd jaar) sleutels kleuterparticipatie verder trekken meest kwetsbare doelgroepen vroege schoolparticipatie voordeel opleveren overtuigen school sturen Vroege verwerving taal allochtone kinderen taalverwerving 74 Nederlands voorwaarde schools succes remedies verheffingstekort namelijk secundair voortgezet liggen zoeken evenwicht industrialisatie wij ontwikkeld technisch beroepssecundair gemiddeld kwaliteitsverschillen sterke gedetermineerde vormend jonge kans basisonderwijs oriënteren talentontwikkeling verkennen gepercipieerd keuze vormende technische/beroepsgerichte leerweg veranderen studiekeuze begeleiden afhangen sociaaleconomisch sociaalcultureel zetten Wat latere betreft vrees fout selectie verminderen ‘comprehensivering’ secundaire zinvol lang hen verwacht heil flexibilisering schakelmogelijkheden Voor sommige heroriëntatie ‘shopping’ uiteenlopende aanmoedigen Zowel beroepsgerichte trajecten noodzaakt kwaliteitsvolle bepaalde enige volgehouden tijdsinvestering effectieve illusie wakkeren opnieuw kiezen alles neemt doorstroommogelijkheden (na afronding opleiding) geval kwaliteitsvol beroepsonderwijs Wanneer signaal onderwijsvormen bona fide ervaren stigma eroderen Hiertoe onder geïnvesteerd basisuitrusting technische proefprojecten onderwijsvernieuwing geïnitieerd inzetten geïnformeerde studiekeuze: ongeleid plaatsvinden zinvolle toekomstgerichte groepen jongeren doorstromingsgerichte oplossing TSO-BSO uiteindelijk intrinsieke kwaliteit: punt lat gelegd knappe studierichtingen Mogelijk frustratie tegengaan werkgevers geschoolde potentiële falend studiekeuzebeleid verwijten Verder politieke druk kwalificatie sociaalpolitieke ambitie elke jongere startkwalificatie riskeert vrijgeleide laisser faire houding gezinnen Ambitie elkeen succesvol verheffingstreven doorschuiven levenslang uitstelgedrag betekenen alibi mislukte laaggekwalificeerden permanente gekwalificeerd geraken klein geloof verhoging postsecundair inclusief gestreefd Blijvende definitieen meetproblemen vergelijkingen deelname relevante leeftijdsco- horte stijgt ligt uitgemaakte becijferde participatiedoelstellingen formuleren aantal doen Belangrijker instroom geboekt financieringssysteem uitgewerkt rekening gehouden output verworven studiepunten diploma’s (zodat gedifferentieerder resultaatfinanciering) studenten leerkrediet ingevoerd universiteiten hogescholen bezig leertrajecten outputfinanciering rendement gericht Succes boeken indien Terwijl democratiseringsgolf zestig zeventig louter legde democratisering gang gebracht daarnaast resultaat beoogt verbreden vooral herkomst instromers tweedekanstrajecten betere studieoriëntatie -begeleiding studietrajecten Via spreken studietraject bijzondere verheffingsfunctie mij postsecundaire opleidingen vermijden upgrading bacheloropleidingen kwalificatieval ontstaat Korte arbeidsmarktgerichte kwalificatiestructuur 5 aangeduid gelijkekansendoelstellingen interessant wettelijke regeling centra volwassenenonderwijs start kwalificatieniveau arbeidsmarkt: vicieuze cirkels doorbreken Uit bleek armoedegraad sluit ogenschijnlijk cluster situeert Europees ver eronder geconfronteerd gebrekkige activering scherpe activiteitsgraad beneden vijftig gevoed (grotendeels onjuiste) overtuigingen beurt stand Wie systeemkenmerken grondig inwerken Activering: ingeslagen werkzoekenden aanpak sinds vijftien jaar gewesten instaan begeleiding terwijl instaat werkloosheidsuitkeringen handhavingsbeleid werkwilligheid schizofrene gedurende vele doordachte activerende bemoeilijkt ondersteunen motiveren rechten plichten logischer wortel stok kwam samenwerkingsakkoord bevoegdheidsniveaus sluitende opvolging berichten opduiken alsof resoluut vruchten daarvan volop plukken denk hoogstens begin vooralsnog ondui- 76 delijk effect Diegenen ongeduldig roepen waarschuwen concrete ongetwijfeld heel leergeld betalen bevoegdheidsopsplitsing blijft doelmatige afstemming regionale arbeidsmarkten bemoeilijken Ouderen competentieagenda resultante (50% tegenover 40% EU-25) 25-49-jarigen (84% 79% vijftigplussers (72% 56% Met werken billijk verdeeld beroepsactieve bijzonder 55-plussers) Enkel Polen 55-plussers lager Vroeg stoppen zit blijkbaar diep verankerd mentaliteit cirkel dichtbij eindmeet loopbaan pervers bestel fatsoenlijke voorzieningen loopbanen permitteren leeftijdsgroep 25-49 productiviteit gerealiseerd vijftigste uitgeperst gevoel gedwongen vroegtijdig verlaten Omwille uitstap ouder wordende voedt overtuiging oninteressant (waardoor oudere potentieel zwaar passief werkgever) loonkost gemakkelijk aangeworven vakorganisaties helemaal zodat uitstapregelingen hard Zulke bestaan middelste mannen vrouwen uitzonderlijk patroon EU: werkzaamheidsgraden EU-landen gecorreleerd middenleeftijd uitzondering karakter bestendigend eropaan veronderstelt gebruik beperkt aanwervingsremmen (zoals loonkosten) gedrukt bedrijven leeftijdsbewust competenties Over lijn dynamische mobiel Mobiliteit gerelateerd beperkte (België) gevoelig (Denemarken) uitgedrukt jobanciënniteit: bedraagt 8 4 9 11 6 draagt inzetbaarheid arbeidskrachten ‘match’ aanbod Uiteraard eenduidig Voorwaarden diverse terreinen Denk wijze bezoldigen loonsverhogingen toegekend externe afremt verandering werkgever dikwijls nul beginnen geldende regels herstructureringen sluitingen recent ontslagen herstructureringsbeleid focust snelle over- 77 kortom activerend dynamiek hangen wetgeving contractuele toelaat ontslagpremies opzegtermijnen omstandigheden ontslag toegestaan ontslaan moeilijker Al worstelt tevens arbeiders bedienden eersten ontslagbescherming genieten tweeden vrij aspect tijdelijke uitzendarbeid restrictiever werkt 7% tijdelijk contract 13 (9 5% Denemarken; 14 8% Nederland; 15 16 6% Finland) behoren eveneens leren: 24% (gemiddelde landen) Men dynamischer deelnemen aangezien veelal volgen job Omgekeerd opgeleide concurrentie spelen vaardigheden recht verhoogt Gegeven hypothese hoeft verwonderen (10% 17% Nederland) oplossingen situeren bevoegdheidsniveaus: aangelegenheid competentieontwikkeling excuus zitten reden omvattende wederzijds tastbaar engagement bedrijfsleven daarin essentieel Allochtonen: succeservaringen breken gemeen achtergestelde allochtonen kansen–as knelpunt verbindingsfunctie zet werkelijk feitelijke vooroordelen voeden Werkgevers werven ontmoedigend motivatie studeren Falen waardoor belemmerd Hierdoor gevoelen nooit wensen bevestigd En draait rond succesverhalen ondermijnen evenredige (EAD) arbeidshandicap inspiratie gehaald ter verbetering arbeidsmarktpositie convenanten arbeidsbureaus midden- kleinbedrijf (MKB (mede) geïnspireerd project Jobkanaal heroriënteren engageren werkgeversorganisaties jaarlijks vijfduizend kansengroepen helpen Consulenten intensief VDAB uitzendsector onbetaalde bemiddeling verbindt vacature vier passende kandidaten anders week geschikte voorhanden Jokkanaalconsulenten 78 periode maximaal weken exclusief behouden staatshervorming onderdeel hervormingsagenda regeringsvorming steigers hiertoe gewoon waren versterkend optreden casu daarom krachtiger bijdragen daardoor doeltreffender inspelen doelmatiger samenhangende hefbomen beschikt functie bevoegdheden haar toegewezen financiële capaciteit kerntaken iedere financieringscapaciteit aansluit Opdat opdat gezamenlijke actie doelmatig staatsbestel ertoe aanzetten acties ondernemen gemeenschappelijke optimale ecologische ontwikkeling) dienen ‘positieve incentives’ ondernemen; correcte verrekening incentives financiering organisatie pensioenen; gemeenschappen investeringen integratie helder aangewezen ‘verzekering’ ‘verheffing’ nauw verbinden werkloosheidsverzekering samenhangen netjes splitsen Zelfs baken zorgvuldig voortdurende wisselwerking nastreven arbeidsmarktbeleid activeren vormt grondige bevoegdheidsherschikking Tenminste bevoegd werkgelegenheidsbeleid doelgroepsgerichte (selectieve) kortingen evenals vrijstellings- sanctiebeleid betrekking beschikbaarheid ‘normatieve bandbreedte’ vastgesteld kosten baten begrotingen correct verrekend lokale agenda waarmaken dichtst gemeentelijke subregionale houd uitdrukking ‘verbindingsstad’ gemeenten steden duidelijke Voorbeelden hardnekkige jeugdwerkloosheid partner opgenomen geef betrokkenen Lokale Overlegplatforms onderwijs) actoren (via nieuw 79 flankerend gemeentelijk onderwijsbeleid) visie vervangen coördinerende initiatiefbevorderende impliceert hiermee overleg middenveld gefnuikt ben voorstander gestructureerd partners Besluit Of gebied onverbiddelijke ‘hoog mikken’ ‘eerlijk verdelen’ Je bijna tegendeel mikken onderwijsagenda brede verdelen Net bedrijf verhindert nodigt daar des daartoe dwingen totstandkoming eenheidsmarkt evenmin onverbiddelijk actieve ondersteuning ‘slimme investeringsstrategie’ lidstaat Welke bestuursstijl daarbij? onderwijsmotto midden spreekwoordelijke Scylla Charybdis drammerigheid hervormingsmoeheid minimaliseren hervormingsbereidheid voorbaat kiem smoren klaar uiteengezet waarom ermee systeemtekorten durven discussie (valse) Tegelijkertijd valse ontkrachten Waar dergelijke vertrekken bestaand vertrouwen publiek onderwijsinstellingen Frank Minister Werk Onderwijs Vorming Vice-President Regering Noot tekst samenvatting herwerking toespraak symposium WRR SER “Naar investeringsagenda” Den Haag januari (bewerking: Luc Sels) volledige www ministerfrankvandenbroucke be Bibliografie I 1958 Two concepts liberty Oxford: Clarendon Press Cantillon B 2005 nog? Reflecties Belgisch Zekerheid 4: 707-723 R & 2004 Job mobility and employment patterns across European welfare states Is there a “trade-off” or “double-bind” between flexibility security? Paper for the TLM conference “Quality labour market transactions: Challenge” Amsterdam 25-26 November A 1975 Equality Efficiency: The Big Tradeoff Washington: Brookings Institution 80

Er zijn nog 200.000 wachtenden voor u

Download fulltext
t329

De Directie-generaal Personen met een handicap disfunctionerende administratie Open brief van professoren alle universiteiten aan de voorzitter FOD Sociale Zekerheid en minister bevoegd voor personen beperking Zoals ingestuurd naar Standaard gepubliceerd onder titel: ‘Er zijn nog 200 000 wachtenden u’ 7 januari 2019 pp 30-31 die is tegemoetkomingen hulpmiddelen zoals parkeerkaarten bekend bij insiders als “Zwarte Lievevrouwstraat” (vernoemd straat waar dienst lange tijd gevestigd was vóór verhuis Financietoren in 2008) ontoegankelijkheid belangrijkste belanghebbenden vertragingen behandeling aanvragen al jaren schandaal Talloze krantenartikelen tv-uitzendingen vragen parlementsleden kritiek verenigingen open brieven bezoeken verslagen mensen geschillen beheren verband hebben dit gemeld zonder enig effect tot op heden Nochtans heeft Nationale Hoge Raad Handicap het officiële adviesorgaan dat belast toezicht ter zake situatie meermaals publiekelijk kaak gesteld In recent advies nr 2018/8 na directeur-generaal DG te gehoord opnieuw opmerking moeten maken “objectief gezien rampzalig” betreurt gebrek vooruitzicht structurele verbetering hoewel probleem verre nieuw antwoord talrijke klachten wees federale ombudsman erop geld verliezen door trage aangezien aantal rechten niet terugwerkende kracht wordt toegekend ook verbaasd eerdere aanbevelingen over onderwerp nu toe waren genegeerd Op moment persoon Contactcentrum probeert bereiken nummer 0800 987 99 zeer kleine kans om kunnen spreken ambtenaar Honderdduizenden pogingen contactcentrum bleven onbeantwoord 2018 website geeft zelf toe: “Momenteel we echter moeilijk bereikbaar” Terwijl dezelfde site lezen valt: “We ( ) hopen zo snel mogelijk oplossing vinden” werd enkele maanden geleden besloten woensdag telefoon langer beantwoorden Deze maatregel tijdelijk zou definitief geworden Sindsdien contactcenter maar tussen 8 30 uur 12 maandag dinsdag donderdag vrijdag of 16 per week Tijdens deze uren blijft toegankelijk Als alternatief nodigt steeds meer uit e-mail sturen via online contactformulier Maar naast feit antwoorden e-mails “sporadisch blijven” opgemerkt Gehandicapten algemeen digitalisering mededelingen obstakel vormt overwinnen aanzienlijk deel betrokkenen vaak behoren meest kwetsbare onze samenleving Er bestaat mogelijkheid onthaal Zwarte Lievevrouw gaan verspilling tijd: elke receptie hoofdkantoor gaat eerst afspraak gemaakt – wat betekent hij contact opnemen computerformulier teruggestuurd tenzij hij/zij uitmaakt wekelijkse officieuze quota 60 informeel vanaf 9 ’s morgens mogen worden ontvangen Ja slechts basis “wie komt maalt” alleen donderdagochtend vermeld ervaring leert je zoiets vroeg moet opstaan… Alleen permanenties bepaalde gemeenten (drie Brussel Vlaanderen Wallonië) blijven meestal twee drie maand Naast er verwerkingstermijnen Hoewel wettelijke termijn datum ontvangst aanvraag eerste uitbetaling uitkeringen maximaal zes bedraagt gewezen “De behandelingstermijnen abnormaal lang (zijn) Voor heel dossiers duurt één jaar vooraleer ze behandeld zijn” aanzienlijke schommelingen ene gebied andere Henegouwen regio’s sociaal vlak achtergesteld wachttijden langst Waarom staat doen socialezekerheidsinstellingen land globaal namelijk voldoen regels? vraag rijst des omdat termijnen takken sociale zekerheid korter Zo OCMW’s beslissen leefloon vervolgens 15 dagen betaling verrichten Men gevonden actie komen Verrassend genoeg genomen maatregelen bedoeld lossen verbergen geen gedetailleerde statistieken beschikbaar honderdduizenden onbeantwoorde oproepen (bezettoon onderbroken communicatie bericht “al operatoren bezet” enz problemen telefonische toegankelijkheid veel discreter dan voorheen Ook cijfers gemiddelde verwerkingstermijn dossier regio ontoegankelijk Is verbetert ondanks herhaalde beloften vele waarnemers? voortduurt onaanvaardbaar disfuncties geduurd Ze schande hun slachtoffers Mijnheer mijnheer kunt u ons vertellen welke concrete zullen einde schandaal? wachten informatie parkeerkaart certificaat mag slecht beginnen afgelopen dringend openbaar debat gehouden Commissie Zaken Parlement zodat alomvattend plan presenteren Dit beperkt zoveelste aankondiging paar nieuwe aanwervingen: ernstig vereist Dat regering lopende zaken goed excuus: juridisch overheid perfect budgettaire nemen dringende verhelpen Kris Boudt (Vrije Universiteit Brussel) Bea Cantillon (Universiteit Antwerpen) Daniël Cuypers Philippe Défet (Université catholique Louvain) Elise Dermine libre Bruxelles) Daniel Dumont Valérie Flohimont Namur) Petra Foubert Hasselt) Isabelle Hachez Saint-Louis) Patrick Humblet Gent Fabienne Kéfer Liège) Willy Lahaye Mons) Freek Louckx Johan Put (KU Leuven) Frédéric Schoenaers Wim Van Lancker Guido Limberghen Ronan Rossem Gent) Frank Vandenbroucke Amsterdam) Yannick Vanderborght Pascale Vielle Steun? Reactie? guido limberghen@vub be (N) daniel dumont@ulb ac (F) Hashtag: #RespectForDisabledPeople